Ongekende tijden voor tuincentra

Tuincentra beleefden in de eerste helft van dit 'coronajaar' recordomzetten. Volgens Tuinbranche Nederland en marktonderzoeker GfK gaven consumenten van januari tot en met juni ruim 800 miljoen euro uit aan bloemen en planten, tuinmeubels, bbq's en overkappingen. Dat is een stijging van 29 procent in vergelijking met de eerste jaarhelft van 2019. 
Ongekende tijden voor tuincentra"Ja, een recordomzet. Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt", zegt Brenda Horstra namens de brancheorganisatie in het NOS Radio 1 Journaal. Overigens is die juichstemming niet bij alle tuincentra te horen. De bedrijven in de grensstreek die het veelal moeten hebben van Duitse en Belgische klanten, zagen hun omzet in het tweede kwartaal juist enorm inzakken doordat buitenlanders door de coronamaatregelen de grens niet over mochten. Horstra: "Inmiddels trekken die verkopen daar wel weer wat aan, maar ze moeten echt van heel diep komen." Tuincentrum Groenrijk in Tilburg - dat het heeft over een omzetstijging van ruim 25 procent - trekt de stijgende lijn nog steeds door. "Ook al is het inmiddels eind augustus. Mensen gaan minder of niet op vakantie, en daar profiteren wij van", zegt eigenaar Wim van de Noort. "Alleen in de tweede week in maart, toen corona ons land binnenkwam, hadden we wel iets van een lichte vorm van paniek. Maar al snel daarna kwamen de mensen om hier producten te kopen om hun huis en tuin op te fleuren. Iedereen zat immers aan huis gebonden." Niet alleen de verkoop in zijn tuincentrum steeg naar grote hoogte, ook de webshop 'explodeerde'. "We hadden al twee websites, in februari hebben we de derde in de lucht gebracht. Het was ongekend wat er gebeurde. Alles bij elkaar hebben we tien extra mensen aangenomen."