Gouden tijden voor hoveniers

Nog nooit hebben consumenten in één jaar tijd zoveel geld gespendeerd aan de tuin als afgelopen coronajaar. Voor bijna 2 miljard euro werd er gekocht aan struiken, potten, tuinmeubels, tegels, barbecues, schuttingen en graszoden. Alles bij elkaar zo'n 20 procent meer dan in 2019, blijkt uit consumentenonderzoek van GfK.
Gouden tijden voor hoveniers Na fietsenwinkels en bouwmarkten kende de tuinbranche de sterkste omzetstijging. En dat allemaal door corona. Een groep die absoluut niets te klagen heeft, zijn de hoveniers. Zij beleven gouden tijden. Vorig jaar en ook nu nog. Raoul Hagenbeek van Puur Hoveniers in het Brabantse Liempde zegt dat de meeste hoveniers momenteel vol zitten met opdrachten tot na de bouwvakvakantie. "Het gaat goed ja, maar dat was ook al vóór corona”, vertelt hij tegen de NOS. “Volgens mij is het meer een soort na-effect van de financiële crisis. Toen bleven heel veel mensen op hun geld zitten. Maar nu willen ze gaan uitgeven."
 
Gouden tijden voor hoveniers Tekort aan planten en tuinhout
Volgens Hagenbeek is in de branche ook te merken dat consumenten in heel Europa de tuin in gaan. "We grijpen best vaak mis op materiaal. Er is internationaal een schreeuwend tekort aan planten en tuinhout. Tuinhout wordt ook steeds duurder."
De Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) bevestigt dat tekort. “Door de grote vraag is er inderdaad een leveringsprobleem. Prijsstijgingen tot 40 procent? Het zou me niet verbazen als dat zo is", aldus Richard Maaskant van de VHG.