Consument staat open voor duurzaamheid

25-10-2022
Consument staat open voor duurzaamheid

Eenderde van de consumenten heeft als het gaat om duurzaamheid een positief beeld van zowel de sierteeltsector als van bloemen en planten. Dat blijkt uit recent onderzoek dat onderzoeksbureau Kantar in opdracht van Bloemenbureau Holland uitvoerde.

Consument staat open voor duurzaamheid

Het onderzoek laat zien dat duurzaamheid voor de meeste consumenten nog niet het eerste is waaraan ze denken bij het kopen van bloemen en planten. Nòg niet, want er is volgens de onderzoekers een duidelijke trend merkbaar. Voor de consument wordt duurzaamheid steeds belangrijker, ook als het gaat om bloemen en planten. 

Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat de consument onvoldoende op de hoogte is van de stappen die de sierteeltsector al heeft gezet op het gebied van verduurzaming door de gehele keten. 

Van de respondenten blijkt 34 procent positief te staan tegenover duurzaamheid in relatie tot de sector en bloemen en planten. Vijf procent is negatief. De grote groep er tussenin heeft geen uitgesproken beeld omdat het ze ontbreekt aan kennis en informatie. 

Volgens Yvonne Watzdorf, directeur van Bloemenbureau Holland, is verduurzaming voor de sector naast een bedreiging vooral ook een kans. ‘De consument wordt steeds kritischer en staat tegelijkertijd open voor het hele verhaal, zo blijkt uit het onderzoek. Met een goed aanbod en heldere informatie is de consument bereid om te kiezen voor duurzame producten.’