Emissievrij werken met elektrische graafmachines van Hitachi

Emissievrij werken met elektrische graafmachines van Hitachi

Omdat de vraag naar graafmachines op alternatieve brandstoffen blijft groeien, biedt Hitachi Construction Machinery Nederland de perfecte oplossing met twee nieuwe emissievrije graafmachines: de ZX55U-6EB en ZX85-6EB. Sinds januari van dit jaar rolt de ZX85-6EB zelfs uit de fabriek in Amsterdam en zal deze in grotere aantallen geproduceerd worden.

Emissievrij werken met elektrische graafmachines van Hitachi

Hitachi is zeer trots op het feit dat het als een van de eerste grote machinebouwers een serieuze line-up van productierijpe, batterij-elektrisch aangedreven modellen kan presenteren. Naast de al langer leverbare ZX85US-6EB is de kersverse ZX55U-6EB nu ook beschikbaar. Deze laatste machine is geheel in Japan ontwikkeld en wordt daar ook geproduceerd. Twee emissievrije varianten dus met een eigen gewicht van 5,3 en 8,7. Daarnaast zijn recent de eerste ZE135-modellen (15 ton) in Oosterhout aangekomen en op de achtergrond werkt Hitachi bovendien aan een elektrische minigraver in de vorm van de ZE23 (2,3 ton).

Non-stop inzetbaar

De Hitachi ZX85-6EB heeft een gewicht van 8,7 ton en is daarmee één van de weinige elektrische rupsgraafmachines in het middensegment. Dat gegeven, en het feit dat de machine in Europa is ontwikkeld en wordt geproduceerd in de Hitachi fabriek in Amsterdam, maakt ‘m bijzonder. Voor die ontwikkeling werkte Hitachi samen met haar Duitse partner die de graafmachine vanaf het begin als elektrische machine ontwierp. Geen omgebouwde bestaande machine dus maar een machine geoptimaliseerd voor emissieloos werken. Dat heeft er onder meer in geresulteerd dat de machine ontzettend stil is.

De 133 kWh accu in de ZX85US-6EB garandeert 5,5 uur non-stop inzetbaarheid en dat komt de flexibiliteit en inzetbaarheid sterk ten goede. Wanneer er een mogelijkheid is om te laden, dan kan dat met laadsnelheden tot 145 kW en daarmee zijn de accu’s tijdens de lunchpauze alweer voor 80 procent vol. Er is alles aan gedaan om de machine zo goed mogelijk te laten werken. Dankzij de conditionering - verwarming en koeling - van het accupakket wordt de accu bijvoorbeeld in optimale conditie gehouden tijdens het laden. Bovendien kun je indien nodig tijdens het laden blijven werken met de machine.

Ontwikkeld in Japan

Dat Hitachi Construction Machinery de ontwikkelingen in Nederland serieus neemt blijkt wel uit het feit dat de ZX55U-6EB ontwikkeld werd in Japan en de minigraver hier tevens geproduceerd wordt.
Klanten kunnen de hele dag doorwerken doordat men kan kiezen tussen de accu van 39 kWh of energievoorziening via een kabel. Hierbij kan de machine gewoon werken terwijl deze door een CEE 400VAC driefase-energiebron wordt opgeladen. De aansluiting van de kabel wordt tijdens het werken bewaakt door de achteruitkijkcamera voor extra veiligheid en gemoedsrust.

De machine heeft dezelfde kleine draaicirkel als de ZX55U-6 met dieselmotor. Hierdoor is de machine uitstekende bestuurbaar wanneer er beperkte ruimte is. Dankzij de compacte afmetingen en emissievrije prestaties kan de ZX55-6EB ingezet worden bij een breed scala aan projecten, waaronder werkzaamheden in stedelijke gebieden.

Geluidsarm werken

Machinisten kunnen geluidsarmer en met grotere flexibiliteit werken. Door het lagere geluidsniveau kan de machine op grote schaal in stedelijke gebieden worden ingezet met minimale geluidsoverlast voor omliggende woningen en bedrijven. Ook het geluid in de cabine is lager. Samen met de, standaard, airco zorgt dit voor een aangename werkomgeving voor machinisten.

De twee elektrische graafmachines hebben daarnaast lagere service- en onderhoudskosten. In vergelijking met een dieselmotor hebben elektrische machines minder slijtdelen die regelmatig moeten worden vervangen. Zonder het gebruik van motorolie is een periodieke servicebeurt om de 500 uur eenvoudigweg niet nodig. Met minder onderdelen die service behoeven is er minder tijd nodig voor dagelijkse inspecties en is er meer tijd voor het werk dat moet worden gedaan.