Franchiseconcept versterkt het ondernemerschap

01-03-2022
Marco Kortenray (rechts) en Maurice Smeets
Marco Kortenray (rechts) en Maurice Smeets

Marco Kortenray en Maurice Smeets startten een franchise-onderneming in de hoveniersbranche; ‘Vier seizoenen buiten’. Hun doelgroep zijn hoveniersondernemingen met drie tot vier medewerkers. De franchiseonderneming ‘Vier Seizoenen Buiten’ wil binnen tien jaar minimaal 100 aangesloten hoveniersbedrijven.

Marco Kortenray (rechts) en Maurice Smeets
Marco Kortenray (rechts) en Maurice Smeets

Marco Kortenray (rechts) en Maurice Smeets

Franchiseconcept versterkt het ondernemerschap

Het franchisehandboek behandelt vele vormen van ondersteuning waarop aangesloten hoveniers mogen rekenen, zoals coaching, automatisering, bedrijfseconomische begeleiding, opleidingen, ook gericht op zijinstromers, en personele zaken. Verder wordt er aandacht besteed aan materiaalgebruik en veiligheid en er is een register van leveranciers van diverse materialen en producten.

Smeets: ‘We benoemen hierin ook zaken waaraan een deelnemend hoveniersbedrijf moet voldoen, zoals gebruikmaken van een online-boekhoudprogramma. Hierdoor kunnen we bedrijven onderling vergelijken, iets waarmee zij hun voordeel kunnen doen. We kijken dus mee over de schouder van de – zelfstandig blijvende – ondernemer.’

Kortenray: ‘We versterken dus het ondernemerschap; we dragen bij aan een hogere omzet voor de franchisehovenier, zodat er onder de streep meer geld overblijft. Bij aanmelding doorloopt een hoveniersbedrijf een bepaald traject, waarbij we onder meer naar de financiële situatie en de communicatievaardigheden kijken. En we kijken op welke gebieden we de ondernemer moeten trainen. Structuur, planning en communicatie blijken belangrijke aspecten voor goed ondernemerschap.’