Handel en inspiratie op Trade Fair Aalsmeer

Events 09-01
Foto’s: Royal FloraHolland
Foto’s: Royal FloraHolland

In november vond de Trade Fair Aalsmeer plaats, het jaarlijkse grote netwerk- en inspiratie-event voor de sierteelt. Mede dankzij een aantal veranderingen brak de beurs zijn record met maar liefst 21.000 bezoekers in drie dagen.

Foto’s: Royal FloraHolland
Foto’s: Royal FloraHolland

“We kijken terug op een heel mooi en succesvol event”, vertelt Auke Heins, manager trade fairs en events bij Royal FloraHolland. “Wij organiseren vijf beurzen per jaar, waarvan de Trade Fair Aalsmeer – altijd in de eerste week van november – de grootste is. Met 600 exposanten en een beursoppervlakte van 26.000 m2 is dit de één na grootste sierteeltbeurs in Europa; alleen die in Duitsland is groter.”

Handel en inspiratie op Trade Fair Aalsmeer

Recordaantal bezoekers Trade Fair

“Dit jaar wist meer en internationaler bezoek de beurs te vinden. We trokken ruim 21.000 bezoekers, een nieuw record”, zegt Heins. “De Trade Fair Aalsmeer is echt een beurs voor beslissers: mensen die betrokken zijn bij de aanschaf van bloemen en planten. Er worden veel termijnafspraken gemaakt en er wordt ook nog veel gehandeld. Daarnaast is de beurs vooral ook een inspiratie- en relatie-event. Bezoekers vinden een goed overzicht aan wat er aan bloemen en planten in de markt beschikbaar is. De beurs wordt door kwekers ook veel aangegrepen om nieuwe producten of belangrijke wijzigingen te presenteren. En het is een moment waar je concullega’s en sectorgenoten treft.” Ook voor hoveniers kan het evenement veel bieden, zegt Heins: “Meer dan de helft van de plattegrond bestaat uit de ‘plantenhal’, een grote ruimte met binnen- en buitenplanten. Daar kunnen hoveniers veel inspiratie opdoen.”

Handel en inspiratie op Trade Fair Aalsmeer

Andere dagen

“We hebben een flink aantal vernieuwingen doorgevoerd die goed lijken te hebben gewerkt. De belangrijkste was dat het evenement op andere dagen plaatsvond. Voorheen was de beurs altijd op woensdag, donderdag en vrijdag, maar we zagen dat het dan op woensdag en donderdag heel druk was en op vrijdag relatief rustig. Om de bezoekersaantallen beter te spreiden, organiseerden we het event dit jaar op dinsdag, woensdag en donderdag. Dat heeft heel goed uitgepakt. Niet alleen hadden we een recordaantal bezoekers, zij kwamen ook goed gespreid over de dagen: 6000 op dinsdag, 8000 op woensdag, 7000 op donderdag.”

Lees ook: De Groene Sector Vakbeurs | 9, 10 en 11 januari 2024

Kennis

“Verder hebben we deze editie een randprogrammering opgezet in het nieuwe Trade Fair Theater, met onder meer ‘De toekomst van de internationale sierteeltsector’ door de Rabobank en ‘Kunstmatige intelligentie in de sierteeltsector’ door Wageningen University & Research.” Daarnaast was er de jaarlijkse trendlezing. “Die kan je zien als een kleine blik vooruit voor wat we verwachten van de consument. Kleuren, vormen en stijlen veranderen. Voor kwekers is de vraag: wat wij kweken, gaat dat aanslaan? En voor kopers: wat wil de consument? Die inschatting moet door iedereen gemaakt worden.”

Glazen Tulp

Bij die inschatting speelt ook de Glazen Tulp Award een belangrijke rol. “In de jury die de winnaars aanwijst, zitten veel kopers: hun keus geeft dus aan dat de markt ergens heil in ziet.” Met de uitreiking van de Glazen Tulp Award wil Royal FloraHolland innovatie en vernieuwing in de sierteeltsector stimuleren. De Award wordt uitgereikt in vijf categorieën: Snijbloemen, Kamerplanten Groen, Kamerplanten Bloeiend, Tuinplanten en Concepten. “We reiken de Award al jaren uit, maar dit jaar deden we dat voor het eerst op de Trade Fair Aalsmeer. Dit bleek een goede keus te zijn: de uitreiking werd goed bezocht en vormde daarmee een van de hoogtepunten van de beurs.” Al met al waren het drie geslaagde dagen, concludeert Heins. “We hebben heel veel positieve reacties ontvangen van zowel bezoekers als exposanten. We evalueren de ervaringen in een enquête en gaan daarmee op weg naar de volgende beurs: 5, 6 en 7 november 2024 in Aalsmeer!”

Tekst: Nolanda Klunder