Meesters in de tuin: “Met ons event vullen we een niche”

Meesters in de tuin: “Met ons event vullen we een niche”

“Als leverancier van steen in de breedste zin van het woord zagen we dat de betere tuinarchitect en hovenier geen beurs hadden om inspiratie, kennis en contacten op te doen”, vertelt Niels in ’t Veen van Trivium BV. “Daarom organiseerden we er zelf één: Meesters in de tuin.” Het bleek een schot in de roos. Volgende maand vindt de achtste editie plaats.

Meesters in de tuin: “Met ons event vullen we een niche”

Begonnen in 2010 als groothandel in steen, veranderde Trivium in 2014 van koers om zich voortaan rechtstreeks en exclusief te richten op de tuinarchitect, tuinontwerper, hovenier en zwembadbouwer in het hogere segment. Niels in ’t Veen, oprichter en eigenaar: “Wij noemen ons ‘meesters in steen’, want we leveren alles op het gebied van verharding van de buitenruimte. Dan heb je het over terrastegels, maar ook over bijvoorbeeld zwembadranden, traptreden en uiteenlopend maatwerk. Wij leveren steen in de breedste zin van het woord: natuursteen, beton en keramiek. Zo hebben we onlangs 300 ton keien uit Duitsland geïmporteerd, voor een klant die een beekstroom in zijn tuin wilde. Waar traditionele leveranciers zeggen dat ze iets niet kunnen leveren, gaan wij door met zoeken tot we een oplossing hebben.”

Meesters in de tuin: “Met ons event vullen we een niche”

Event is gat in de markt

“In het contact met onze klanten in dat hogere segment leerden we dat zij niet veel naar beurzen gingen”, vertelt In ’t Veen. “Zij vonden daar namelijk niet de inspiratie, kennis en contacten die ze zochten. Op de bestaande beurzen werden standaardproducten getoond die vaak ‘op iedere hoek van de straat te koop zijn’. Wij besloten daarop in 2015 om dan maar zélf een event op te zetten: Meesters in de tuin.” Dat bleek een gat in de markt. In ’t Veen: “Inmiddels komen er ruim duizend bezoekers per jaar. Zij worden bij ons ontvangen zoals dat bij ze past, wat betreft parkeren, garderobe en catering. Het is voor hen een avondje uit met vakgenoten die op hetzelfde niveau werken.”

Meesters in de tuin: “Met ons event vullen we een niche”

Lees ook: Meesterlijke innovaties in het hogere segment

Meesters in de tuin: “Met ons event vullen we een niche”

Beleving van geur, smaak en sfeer

Zelf noemt hij Meesters in de tuin geen beurs, vertelt In ’t Veen. “De aankleding en ambiance gaan verder. Het event vindt plaats op het terrein van Boomkwekerij Ebben. In drie hallen plaatsen we 250 volwassen bomen en ruim duizend bamboes ter aankleding. De exposanten worden organisch door de ruimte verdeeld zodat er geen rechte gangpaden zijn. Zo ontstaat er een beleving die meer weg heeft van een festival. Er zijn kennissessies in verschillende theaters, er is live cooking en ’s avonds divers entertainment.” Het event berust op drie pijlers, licht In ’t Veen toe: inspiratie, kennis en netwerken. “Het is een beleving van geur, smaak en sfeer. Bij alle stands worden productinnovaties getoond en tijdens kennissessies gaan bekende sprekers uit de branche dieper op de materie in. En doordat het event vooral in de avonduren plaatsvindt – met inloop vanaf half vijf – gaat het naadloos over in een netwerkborrel die voor veel bezoekers kan duren tot een uur of één.”

Goede tijden

Op 12 oktober (professionals) en 13 oktober (consumenten) vindt de achtste editie van Meesters in de tuin plaats. “Tuinontwerpers, hoveniers en zwembadbouwers die zich gespecialiseerd hebben in het hogere segment, beleven goede tijden”, vertelt In ’t Veen. “Nederlanders krijgen meer oog voor de natuur en brengen meer tijd door in de tuin. Daar komt bij dat de welgestelde Nederlander steeds meer geld te besteden heeft. Ook de mogelijkheden om buiten te vertoeven worden steeds uitgebreider. Denk aan multimedia of complete tuinkamers.” Ook het event groeit. “Dit jaar komt er een derde hal bij en groeien we naar 5000 m2 inspiratie en vijftig exposanten. Er zijn dit jaar niet vijf, maar twintig kennissessies, over uiteenlopende onderwerpen: van bodemverbetering en natuurinclusief ontwerpen tot marketing en ondernemerschap. We noemen het event daarom dit jaar ook wel ‘the brain edition’.”

Tekst: Nolanda Klunder