Sneeboer & Zn, het familiebedrijf in tuingereedschap uit Bovenkarspel, ontving op 19 mei 2025 tijdens de Chelsea Flower Show in Londen een Sustainable Garden Product of the Year Award voor zijn nieuwe product, de Garden Scoop. “Dit nieuwe tuinschepje is geproduceerd met behulp van de laserlastechniek, waarbij we zo min mogelijk energie gebruiken”, aldus Sjoerd Sneeboer.
Het nieuwe tuinschepje van Sneeboer & Zn is ontwikkeld naar aanleiding van de vraag van een klant van het bedrijf. Eigenaar Sjoerd Sneeboer vertelt: “Hij wilde een schepje speciaal voor het nauwkeurig wegscheppen van compost. Er waren natuurlijk al wel vergelijkbare schepjes op de markt, maar die waren van flinterdun materiaal of niet handzaam. Wij hebben het schepje op zo’n manier vormgegeven dat je er meer mee kunt dan alleen los materiaal verwerken.” Zo is het schepje voorzien van een uitgekiende diepe komvorm voor het nauwkeurig werken en een gekartelde rand aan beide zijden voor het openen van de zakken compost of potgrond. “Dat zijn vaak taaie, waterdichte zakken waar je echt een schaar of mes voor nodig hebt, dat is nu verleden tijd”, aldus Sjoerd.

Prototype
Aan de ontwikkeling van de Garden Scoop is geruime tijd voorafgegaan. Sjoerd: “Vorig jaar hadden we al een prototype van het schepje mee naar de Chelsea Flower Show om door onze klanten te laten testen. Dit prototype werd uiteindelijk te klein bevonden. Op basis daarvan hebben we toen twee verschillende formaten gemaakt. Deze hebben we vervolgens meegenomen naar de Ambachtelijke Plantenmarkt op Landgoed de Wiersse in september 2024. Hier hebben we bezoekers laten stemmen welke maat ze graag op de markt zouden zien. Omdat hier geen duidelijke winnaar uitkwam, hebben we gekozen voor een tussenmaat. Deze tussenmaat hebben we uiteindelijk ingediend voor de Sustainable Garden Product of the Year Award. Hij is net groot genoeg om efficiënt te werken, maar klein genoeg voor precisiewerk.”

Laserlastechniek
De duurzaamheid van het Sneeboer tuinschepje zit hem vooral in de productie. Het schepje is namelijk gemaakt van hoogwaardig roestvrij staal met behulp van de laserlastechniek. Dat is een relatief nieuwe lastechniek waarbij tot wel 30 procent minder energie wordt gebruikt ten opzichte van het traditionele lassen. Sjoerd legt uit: “Wij zijn een van de eerste bedrijven in Nederland die het laserlassen in het productieproces heeft opgenomen. Het voordeel van laserlassen is dat je de lasnaad nauwelijks meer hoeft te bewerken. Bij het traditioneel lassen van gereedschap moeten we nog nabewerken met de slijptol en de bandschuurmachine. Met laserlassen hoef je het product alleen nog te zandstralen om de verkleuring weg te halen. Hiermee halen we dus twee stappen uit het productieproces, waardoor we minder energie gebruiken maar wel dezelfde kwaliteit behouden.”

Afgekeurde spadestelen
Een ander duurzaam en circulair aspect van het schepje is het handvat. “De Garden Scoop is voorzien van een handgemaakt handvat, die mijn vader heeft gemaakt van afgekeurde spadestelen. Normaal gesproken zouden deze als brandhout eindigen, maar wij hebben ze een aantal jaar opgespaard, omdat we wisten dat er ooit een moment zou komen dat we ze zouden kunnen gebruiken. We hadden er uiteindelijk genoeg voor 150 handvaten, dat maakt deze tuinschepjes dus vrij uniek. De overige schepjes worden uitgevoerd met ons standaard handvat van essen- of kersenhout.” Sjoerd is heel trots op de gewonnen Sustainable Garden Product of the Year Award. “De concurrentie was groot, dit jaar waren er zelfs meer dan vijftig inzendingen. Dat maakt de winst heel speciaal, ook voor mijn vader. Sinds ik met mijn zus het bedrijf heb overgenomen doe ik de inzendingen, maar daarvoor deed hij dit. Bijna altijd sleepten we een nominatie in de wacht, maar dit is de eerste keer dat we een award mee naar huis mochten nemen en dat is ook zijn verdienste!”

‘Als je iets doet, moet je het goed doen’
Als vierde generatie van de familie hebben Sjoerd en zijn zus Laura het motto van bedrijfsoprichter Arie Sneeboer hoog in het vaandel: ‘Als je iets doet, moet je het goed doen’. Sjoerd vult aan: “Dat kost natuurlijk tijd, maar dan heb je wel een heel mooi product waarvan we zeker weten dat het vijftig jaar of langer meegaat.” Daarnaast luisteren ze bij de tuingereedschapfabrikant zoveel mogelijk naar de klant. “We kunnen natuurlijk alles maken waarvan wij denken dat het nodig is, maar we luisteren liever naar de wensen van onze klanten. Daar is de Garden Scoop een goed voorbeeld van. Eén van de juryleden benadrukte ook hoe bijzonder het is dat we meerdere beurzen hebben gebruikt om feedback van gebruikers te krijgen. Je kunt een supermooi duurzaam product maken, maar als het na de introductie niet verkoopt wat heb je dan eigenlijk bereikt? Dan heb je eigenlijk alleen maar energie verspild in plaats van bespaard.”

Toekomst
De focus van Sneeboer & Zn voor de toekomst ligt vooral op efficiency. Sjoerd: “We zijn momenteel bij elk product aan het kijken naar waar we in de productie veel tijd verliezen en of we dat misschien anders kunnen doen. Onze producten zijn namelijk al top, we hebben een hele goede basis van 220 verschillende producten, 80 daarvan zijn goed voor driekwart van onze omzet. En de rest zijn specials of dingen die we gecreëerd hebben omdat we het leuk vonden. Een van die producten is bijvoorbeeld ons tuingereedschap gemaakt van Grade 5 titanium, wij zijn de enige ter wereld die dat maken. Dat is echt de crème de la crème onder het tuingereedschap. Dat verkopen we vooral in Amerika, want een setje van drie gereedschappen kost rond de duizend dollar. Ook dat soort producten maken van ons bedrijf een klasse apart. Het kostte ons drie jaar en 50.000 euro om dat überhaupt te kunnen ontwikkelen.” Sjoerd is voor de Chelsea Flower Show van volgend jaar al wel weer bezig met een nieuw product. “Ik ben aan het kijken of ik daar patent op aan kan vragen, dus daar kan ik nog niet te veel over vertellen. Maar ik weet zeker dat we weer een nieuwe duurzamere kanshebber voor de award van volgend jaar hebben.”
Historie Sneeboer & Zn
Sjoerd Sneeboer en zijn zus Laura runnen momenteel als vierde generatie het 112-jarige bedrijf. Sjoerd Sneeboer vertelt over de historie: “Mijn overgrootopa Arie Sneeboer richtte het bedrijf in 1913 op. Hij is in Grootebroek begonnen als smid en is toen ook producten gaan ontwikkelen voor de tuinders in de regio. In de jaren vijftig hebben zijn drie zoons het bedrijf overgenomen en veranderde de naam naar Sneeboer en Zonen. Vanaf dat moment is het bedrijf begonnen met het maken van gereedschappen van roestvrijstaal. In 1956 kwamen deze producten uiteindelijk, na lang doorontwikkelen, op de markt. In 1987 hebben mijn ouders Jaap en Wilma Sneeboer het bedrijf vervolgens overgenomen. Zij hebben in de jaren die volgden echt de focus gelegd op het rvs-tuingereedschap voor de professionele gebruiker. Alle Sneeboer-producten worden in Nederland geproduceerd, zodat we de hoogwaardige kwaliteit kunnen bewaken. In 2022 hebben Laura en ik het bedrijf uiteindelijk overgenomen en hebben we vooral stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben we bijvoorbeeld afscheid genomen van het kolenvuur door dit te vervangen voor inductie.”